Zeebaarszwerver zeebaars vissen en vangen, kabeljauw vissen en vangen

Doe ook mee!
Beleeft u spannende

visavonturen en heeft u hier mooie visfoto's van, aarzel dan niet om ze op te sturen. Open hier een formulier om de bestanden te mailen.

Sportvissers avonturen in Nederland en BelgiŽ, foto's en verhalen

Op deze pagina kunt u de visavonturen die u tijdens het vissen op zeebaars en gul beleeft delen met andere sportvissers. Foto's die het verhaal begeleiden zijn van harte welkom.

Voor het opsturen van visverhalen met foto's klikt u HIER
Voor het opsturen van visverhalen zonder foto's klikt u HIER

Nieuwe Waterweg, Augustus 2015

Ik wilde je nog even laten weten hoe het gegaan was maandag. Ik had shads gekocht met een witte buik en glitter rug en groene buik en glitter rug van 12cm lang met een ronde loodkop van 14 en 17 gram. We hebben het op de kop van de Waterweg geprobeerd. Tweede inworp meteen raak met de witte shad. Helaas schoot hij los, echt net voor de kant. Hij zwom nog twee rondjes om te laten zien dat hij groot genoeg was en verdween weer het kanaal in.
Daarna aantal keer vast gezeten en een aantal shads kwijt geraakt. Uurtje na de eerste aanbeet aan de andere kant op de kop weer een heerlijke aanbeet. Na een korte dril de kant op getrokken (met mijn stomme kop zonder net). Helaas brak mijn onderlijn en gleed hij zo terug het kanaal weer in. Gelukkig was het vloed en kwam hij niet vast te zitten. Helaas zat mijn shad nog in zijn bek dus ik hoop maar dat hij het overleeft heeft.
Daarna nog een flinke actie voor de kant net nadat ik mijn shad het water uittrok. Dikke kolk en zag de vis zo wegzwemmen. Toen zijn we met de heftige regen(lees helemaal doorweekt, haha) er maar mee gestopt.
Alle actie/aanbeten op de shad met witte buik. Al met al heeft het me zeer gemotiveerd. Stuk beter als stil zitten en hopen dat de top eens beweegt. Dank voor uw reactie en de artikelen. Heb ik veel aan (gehad)
Met vriendelijke groet.
Willem van Beilen
Rotterdam, Maart 2015

terug naar fotalbum voor bezoekers Zeebaarengul.nl met zeebaars vangsten 2015
In maart 2015 op de zeebaars in de haven van Rotterdam. Resultaat van een dagje vissen meer dan 15 mooie zeebaarzen.

Groeten,
R. Mourik
Naar boven

Oosterschelde, 11 juni 2012.
Hallo mensen. We zijn gisteren met z'n drieŽn met bootje op de Oosterschelde gaan vissen. Het was weer een heerlijke dag met verschillende vissen. Het leukste was wel de 2 pijlstaartroggen die ik heb gevangen. Topac terug naar fotalbum voor bezoekers Zeebaarengul.nl terug naar fotalbum voor bezoekers Zeebaarengul.nl
Naar boven

De eerste foto is uitgeworpen vanaf het eiland Vlieland.

Yvette Gunning heeft eind juni een flinke zeebaars gevangen vanaf een strand in Vlieland en deze schitterende foto ingestuurd. De foto toont een trotse Yvette met een flinke zeebaars. Al met al een mooi plaatje

Onder invloed van het mooie en stabiele weer en de gunstige temperatuur van het zeewater zullen de vangsten van zeebaars de komende weken goed zijn. Zoek een strand uit waar je bij laag water de muien en zwinnen hebt gevonden om op zeebaars te vissen. Hier kunnen de zeebaarzen bij hoog water vlak voor je voeten azen. Dus ga niet gelijk het water in waden, maar probeer eerst een paar worpen vlak voor je voeten.

Met het mooie weer loont het om vroeg op te staan. Vaak boek je goede vangsten bij het ochtendgloren of laat in de avond, als de zon weer in de zee zakt. Dit zijn goede tijdstippen om het op de zeebaars te proberen. Als het getij dan ook nog gunstig is en er ook nog een kleine branding loopt dan kun je goede zeebaarsvangsten maken. Met rollood actief vissen in de branding. Aas: zagers; zandspiering, inktvis mesheften. Ook de Carolina-rig in combinatie met stevig aas, zoals inktvis, levert goede zeebaarsvangsten op vanaf het strand.
De belevenissen op Vlieland zijn mooi beschreven door Judith Gunning, Lees hieronder het spannende verslag van een goed geplande zeebaarssessie.

Yvette Gunning vangt mooie zeebaars op Vlieland, terug naar fotalbum voor bezoekers Zeebaarengul.nl Vlieland, zaterdag 26 juni 2010.

Het was een zonnige dag, windje uit het zuidwesten, niet te hard, ca 4 bft.

Een dag van tevoren al op de getijdentabel gekeken hoe laat het de volgende dag laag water is. Zoals gewoonlijk op onze vrije dag kijk ik of mijn echtgenote, die nog fanatiekere zeebaarsvisser is dan mij. In de haven omstreeks 14.00 uur. Dit houdt in dat het aan de Noordzeekant een uurtje vroeger laag water is. Het is de gewoonte om ook een uurtje afgaand water mee te pikken.

Dus om 12.00 uur startklaar, ook onze dochters. Eentje om te zonnen en de ander had grootse plannen om een zeebaars te vangen. Met onze Jeep Cherokee richting strand, ca 10 minuten rijden, wat een weelde. Bij de strandovergang de auto in de vierwiel aandrijving en luttele minuten later allemaal in positie. Drie staand in waadpak, eentje liggend in bikini. De nodige spullen, 3 hengels, enkele pluggen en jigkoppen met shads en een "houten knuppeltje" mee de strekdam op. Weinig branding, over het algemeen niet aantrekkelijk voor zeebaars. Dit bleek ook het eerste uur het geval. Het was inmiddels opkomend water en nu was het zaak om een aantal dammen te bevissen, want binnen een uur zijn de dammen niet meer begaanbaar. Althans niet meer om te vissen om en nabij de kop van de dam.

Zo gezegd, zo gedaan, eindje terug gereden en een volgende dam gepakt. Onze dochter ving binnen 5 minuten haar eerste zeebaars, wat heet? Een baars van 59 cm! Nog maar net bekomen van de schrik en na het uitdelen van de fatale tik, was de eer aan mijn echtgenote, een baars van 57 cm. Het zou toch niet gebeuren, ik met al mijn ervaring en koffers vol met materiaal, geen zeebaars vangen. Ja, hoor, ook ik mocht delen in de vreugde, eentje van 49 cm. Wel de kleinste binnen 10 minuten!, maar wie het kleine niet eert...

Onze verwachtingen waren nu hoog gespannen, 3 baarzen in zo'n korte tijd, daar moest meer uit te halen zijn. Maar niets was minder waar, het was over en uit. Nog vlug een ander dammetje geprobeerd, maar ook daar geen succes. Het water was toch sneller dan onze auto. Volgende keer beter.

Judith Gunning.
Naar boven

Een bijdrage van ťťn van mijn zoons. Aaron gaat graag mee vissen. Vooral de nachtelijke vissessies tijdens de vakanties in Zeeland wil hij meemaken. Lekker spannend in het donker met het hoofdlampje door de duinen heen wandelen naar de visstek. Als de lichten op de ogen van een dier in de verte vallen levert dit een spannend moment op. Dan toch maar dicht bij zijn vader blijven. De concentratie om lang naar de toppen te blijven staren is er nog niet, dit lossen we op met een belletje aan de hengeltop. Het binnenhalen van de vis met zo'n lange hengel vindt hij machtig. Het werpen lukt nog niet maar de branding, de sterren en de medevissers maken dat het nooit saai is. Aaron wilde graag met een verhaal op de website komen. Hierbij zijn bijdrage:

Domburg 04 augustus 2007

Zeevissen op zeebaars

Ik sta op het strand met een hengel in mijn hand, de heerlijke Zeeuwse lucht stroomt door mijn neus. In de verte hoor ik wat krekels kraken in de duinen, als je een echte zeevisser bent weet je al welk tijdstip het is.

Het is nacht. Ongeveer 01:00 uur. We vissen op het strand van Domburg. Een grote vuurtoren zorgt dat we toch af en toe nog kunnen kijken.

Ondanks dat we een lampje bij ons hebben is het erg donker. Om 01:30 hebben we de eerste beet, helaas kregen we hem niet aan de kant. De toon was gezet het beloofde een goede visnacht te worden. Op een gegeven moment begon ik me te vervelen. Maar ja dat is niet zo gek als je nog maar 9 bent. Ik ging dus wat spelen in de branding.

Toen zag ik zo'n 200 meter verderop nog 2 vissers. Ik besloot even bij ze te gaan kijken. Die hadden al heel wat gevangen. Het bleek dat er een jongetje van mijn leeftijd bij was. Rond 02:00 Hadden we een eerste vangst. Maar het was geen zeebaars. Het was een tong, ook een mooie vangst. De vis die papa ving was vooral zeebaars. Ik dronk mijn Cola en staarde naar de zee, die zo'n prachtige kleur blauw heeft. En voor de eerste keer ging de top van mijn hengel klapperen. Ik wist niet hoe snel ik uit mijn stoel was om mijn hengel te pakken. in zijn element op vakantie spelend en vissend langs het zeewater, zeevisser op zeebaars Met hulp van mijn vader trok ik een mooie grote zeebaars aan de kant. Heerlijk. Beter kan niet als visser. Toch? Ik liep naar de vrieskist waar de vangst in zat. Ik was trots op de vangst die in de koelbox lag, maar het leek ook wel een beetje zielig. Maar wat vissen nou zo leuk maakt is dat je nooit alles hebt gezien. Zelfs de ervaren vissers ontdekken elke keer iets nieuws in de natuur. Het was 03:00. Ik keek een keer naar de donkere lucht met mooie goudgele sterren. Van het geluid van de zee werd ik moe. En opeens weer rinkelen de belletjes, die pap op mijn top had gedaan. Ja hoor weer een beet. Een fantastische ervaring was het om aan de Zeeuwse kust zeebaars te vangen. Maar ja. Slaap heeft een kind ook nodig. We besloten naar huis te gaan maar niet met lege handen, letterlijk en figuurlijk, poe wat zijn die viskisten zwaar.

Aaron(11 jaar)
Naar boven

. . . Zeebaarszwerver . . . zeebaarszwerver leren vissen op kabeljauw, zeebaars en gul op de Maasvlakte en Zeeland